Emmissie Eiger-Nordwand in verhouding tot CCR I + II
Het grote laadvermogen en het lage brandstofverbruik maken de binnenvaart tot een van de meest milieuvriendelijke manieren van transport. Het positieve saldo van de binnenvaart is te wijten aan het lage brandstofverbruik per ton-kilometer.
Dit alleen is niet voldoende !
Reeds jaren heeft Danser Group de focus op het verduurzamen van de vloot. In 2011 werd het bedrijf dan ook bekroond met de Lean & Green Award. Dit door binnen 2 jaar een CO2 reductie van 25% te realiseren over de gehele vloot.
3 Koppelverbanden van de Danser Group beschikken over een Green Award voor de binnenvaart. Zij hebben voldaan aan de strenge eisen. De schepen worden aangedreven door motoren uit de CCR 2 klasse.
LNG-Eiger-Nordwand
Met de ombouw van de Eiger-Nordwand naar LNG heeft de Danser Group wederom een baanbrekende bijdrage geleverd op het gebied van duurzaamheid. Het schip voorzien van de LNG refit wordt sinds juli 2015 ingezet op de Rijn-dienst van Rotterdam / Antwerpen naar Basel, en leverde bij de eerste validatie nog betere emissiewaarden op dan door de motorfabrikant voorspeld. In vergelijking met motoren uit de CCR 2 klassen is opnieuw een indrukwekkende vermindering van uitstoot bereikt.