nl-NLde-DEen-GBfr-FR

Eiger LNG Refit

Om te kunnen voorzien in de stijgende vraag naar duurzaam transport heeft Danser Group in februari 2012 besloten één van haar koppelverbanden (Eiger-Nordwand) te voorzien van een Dual-Fuel (LNG / Gasolie) aandrijflijn. Hierdoor zullen de motoren van de Eiger voor 98% door LNG aangedreven worden.

Met dit project realiseert Danser Group de eerste LNG refit op een bestaand binnenvaartschip. De te verwachten uitstoot-reducties zijn 20% minder CO2, 80% minder NOx (Stikstof) en 95% minder fijnstof.

Hoofd en hulp motoren overzicht

De motoren aan boord van de Eiger-Nordwand beschikken gezamenlijk over een totaal vermogen van 3500 PK. Met een capaciteit van 342 TEU komt dit neer op een vermogen van 10 PK / TEU.

Deze hoge belasting in combinatie met een gering energieverbruik maakt de binnenvaart en in het bijzonder het gas aangedreven koppelverband Eiger-Nordwand tot de milieu vriendelijkste vormen van transport tussen Antwerpen, Rotterdam en de Boven-Rijn.

2 x Dual-Fuel Wärtsilä 6L20DF

De dual-fuel hoofdmotoren bevinden zich in het achtersteven van het schip en werken volgens het lean-burn-principe. Voor de ontsteking wordt slechts een kleine hoeveelheid gasolie toegevoegd. Dit mengsel van 2% gasolie en 98% gas verlaagt de verbrandingstemperatuur en daarmee de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen.

Voor het transport van ADN (gevaargoed) lading evenals de waarborging van veiligheid en continuïteit zijn 2 hoofdmotoren geplaatst. Hierdoor blijft er in het geval van een eventuele motorstoring altijd nog voldoende motorvermogen beschikbaar voor het manouveren van het schip.




Specificaties

 
Vermogen/cyl
:
146/176 kW/cyl
 
 
Toerental
:
1000/1200rpm
 
 
Vermogen
:
900 kW (1224 PS)
 

 

Hulp motoren Eiger en Nordwand

Het koppelverband beschikt in de boeg van de Eiger als ook in de hek en de boeg van de Nordwand over een roer inrichting. Deze worden gebruikt bij het manoeuvreren van het volledige koppelverband maar hierdoor is het ook mogelijk om met de Nordwand zelfstandig te varen. Alle motoren met uitzondering van de schottel aandrijving in de Nordwand kunnen vanuit het stuurhuis bedient worden.

Boegschroeven

bakboord boegschroef Nordwand

De Eiger beschikt over een boegschroef met een vermogen van 350PK. Deze is centraal in de boeg geplaatst om te ondersteunen bij het manoeuvreren.

De Nordwand beschikt over 2 boegschroeven met een vermogen van beide 350 PK. In gekoppelde toestand worden ook deze gebruikt bij het manoeuvreren.

Emmissie Eiger-Nordwand in verhouding tot CCR I + II

Het grote laadvermogen en het lage brandstofverbruik maken de binnenvaart tot een van de meest milieuvriendelijke manieren van transport. Het positieve saldo van de binnenvaart is te wijten aan het lage brandstofverbruik per ton-kilometer.

Dit alleen is niet voldoende !

Reeds jaren heeft Danser Group de focus op het verduurzamen van de vloot. In 2011 werd het bedrijf dan ook bekroond met de Lean & Green Award. Dit door binnen 2 jaar een CO2 reductie van 25% te realiseren over de gehele vloot.

3 Koppelverbanden van de Danser Group beschikken over een Green Award voor de binnenvaart. Zij hebben voldaan aan de strenge eisen. De schepen worden aangedreven door motoren uit de CCR 2 klasse.

LNG-Eiger-Nordwand

Met de ombouw van de Eiger-Nordwand naar LNG heeft de Danser Group wederom een baanbrekende bijdrage geleverd op het gebied van duurzaamheid. Het schip voorzien van de LNG refit wordt sinds juli 2015 ingezet op de Rijn-dienst van Rotterdam / Antwerpen naar Basel, en leverde bij de eerste validatie nog betere emissiewaarden op dan door de motorfabrikant voorspeld. In vergelijking met motoren uit de CCR 2 klassen is opnieuw een indrukwekkende vermindering van uitstoot bereikt.


Classe Jaar Co² NOx PM
CCR1 2003 6,5 g/kWh 9,2 g/kWh 0,85 g/kWh
CCR2 2007 3,5 g/kWh 6,0 g/kWh 0,20 g/kWh

 

Uitwerking op Mens en Milieu

broeikas gas / concentratie in de atmosfeer / broeikaseffect / opwarming van de aarde

Uitwerking op Mens en Milieu

luchtverontreiniging / smog / luchtweg problemen / zure regen / aantasten gewassen

Uitwerking op Mens en Milieu

verzameld in de longen / hart- en luchtweg aandoeningen

LNG Tank

De LNG gastank bevindt zich in het laadruim van het schip vlak voor de machine kamer. Met een laadcapaciteit van 60m3 heeft de gastank het laadvermogen van het schip met 6 TEU gereduceerd. Het LNG Gas wordt in de tank opgeslagen bij een temperatuur van -162° Celsius. Daarom is de tank voorzien van een speciaal isolatiemateriaal.

Omdat er op het moment nog geen vaste LNG bunkerstations zijn, bunkert de Eiger-Nordwand het vloeibaar gemaakte gas op speciaal daarvoor aangewezen plaatsen in Rotterdam en Antwerpen met behulp van een tankwagen.

February 2012

Launch of the LNG project

Decision is made to convert the Eiger Nordwand to a Dual-Fuel propulsion system. It will be the first LNG refit on an existing barge.

June 2012

Start of the conceptual design

Project is fully described in order to serve as a guideline throughout the rest of the project.

May 2013

Launch of the detailed design

Through 3D CAD drawings a detailed design of the complete installation is made.

August 2013

Start construction of the LNG tank

Start with the construction of the LNG cryogenic tank with a capacity of 60 m3. Equipped with vacuum insulation, the tank in combination with a coldbox will supply the powertrain with the LNG gas.

October 2013

Two-day HAZID study

November 2013

Acceptance test LNG tank Spain

Construction of the LNG tank is officially completed.

Acceptance tests of the Wärtsillä engines in Finland

The two engines, type 6L20DF have a 900kW output per engine and are tested and demonstrated in Finland.

February 2014

Arrival of the LNG tank in the Netherlands

The LNG tank arrives in the Netherlands. From here it will be further assembled and the Coldbox will be added.

Received recommendation of CCNR committee in Strasbourg

On 20 February, after several presentations and consultations the final recommendation from the CCNR committee in Strasbourg is recieved.

Assembly of LNG tank progresses

April 2014

Eiger picks up LNG tank in Alphen

After the construction of the LNG-tank has been completed, the Eiger picks up the tank in Alphen and is heading off to the shipyard where the actual refit of the Eiger-Nordwand will be started.

The Eiger goes to the shipyard

Eiger-Nordwand goes to the shipyard to start the refit. In early June the work must be completed.

Progress at the shipyard

After the Eiger arrived at the shipyard the conversion started. The current engines have been taken out after the engine room had been opened. Furthermore the alterations to the dummietanks have been started and the new rear bulkhead is installed. In the engine room, new engine mounts have been made and shortened driveshafts are mounted.

May 2014

Shipyard update

The construction of the LNG compartment is progressing well with placement of the base of the LNG-tank and construction of the separation wall between cargo hold and LNG compartment. Also the two new LNG dual-fuel engines have entered the machineroom where they will be further assembled.

Shipyard update

The engine room is now closed. After finishing the final constructions of the LNG compartment, the LNG tank has been put into its final position. A start has been made with the placement of the roof on the LNG compartment.

June 2014

Shipyard update

The engine room operations continue; insulation is placed, the floor is mounted and the fresh air inlet for the engines is being finished. In addition, the various components for making the engines operate are placed, such as exhaust, ESD and GVU’s etc . The roof of the LNG compartment is now fully installed.

Eiger LNG Event

On the 19th of June, after a period of eight weeks at the shipyard, the Eiger Nordwand is festively re-commissioned.